Katarzyny Sitarz

Katarzyny Sitarz

warsztaty
OKNO – ZBLIŻENIA 2020: SPOTKANIE II – CIAŁO WEWNĘTRZNE/UWAŻNA IMPROWIZACJA

 

Podczas warsztatów zanurzymy się w świat performatywnych, choreograficznych oraz somatycznych praktyk. Będziemy wspólnie eksplorować ciało, głos, ruch i wyobraźnię poprzez pracę ze zmysłami, które nieustannie dostarczają nam informacji na temat naszego otoczenia  – rzeczywistości zewnętrznej i wewnętrznej.


Odważnie założymy, że ciało każdej i każdego z nas jest inteligentnym instrumentem, ogromnym rezonatorem i odbiornikiem, nieskończonym i niepowtarzalnym uniwersum pamięci, obrazów, ruchu i dźwięków. Będziemy praktykować akt wielopoziomowego słuchania, przyglądając się bogactwu zjawisk zachodzących wokół i w nas. Poprzez ciało „zastanowimy” się jak poprzez wyostrzenie naszej multisensorycznej percepcji możemy wykroczyć poza utarte schematy postrzegania, myślenia i działania.


W oparciu o zadania i narzędzia improwizacyjne, somatyczne metody samopoznawcze oraz rozwijaną przeze mnie praktykę artystyczną, będziemy wzmacniać umiejętność obserwacji, przenoszenia uwagi oraz podążania za przyjemnością jako bodźcem decyzyjnym. Zaprosimy do naszego procesu ciekawość i kreatywność, tak aby swobodnie puścić ciało w twórczą pulsację.   


Katarzyna Sitarz – niezależna tancerka, performerka, choreografka, badaczka głosu i ruchu. Od wielu lat studiuje techniki somatyczne oraz wokalno-improwizacyjne z mistrzami takimi jak Meredith Monk, Andrew Morrish, Lisa Nelson, Ivo Dimchev czy Irena Tomazin. Jednocześnie zgłębia tajniki neurobiologii oraz tradycyjnego śpiewu, które też eksploruje w swoich artystycznych działaniach. W 2016 w ramach programu Solo Projekt Plus w Art Stations Foundation w Poznaniu stworzyła performatywny koncert „Per-sona”, a w 2019 otrzymała Stypendium Badawcze Grażyny Kulczyk, aby kontynuować badania dotyczące relacji ciała i głosu człowieka, zarówno na poziomie fizycznym, jak również naukowym i kulturowym. Regularnie tworzy i występuje w Europie, goszcząc również w Brazylii, Argentynie, USA, Kanadzie i Azji. Jest inicjatorką różnorodnych projektów edukacyjnych i regularnie współpracuje m.in. z Art Stations Foundation w Poznaniu, Teatrem Nowym w Warszawie czy MAAS Theater w Rotterdamie. Studiowała filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz ukończyła Rotterdam Dance Academy (Codarts), kształcąc się na wydziale tańca i choreografii. Uczestniczyła w pierwszej edycji eksperymentalnego programu sztuk performatywnych SMASH Berlin i pobierała nauki w Instytucie Fizjologii Głosu Lichtenbergera w Niemczech. Obecnie certyfikuje się w metodzie pracy z systemem nerwowym TRE®. 

 


Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Edukacja kulturalna. Działalność Ośrodka Teatralnego Kana finansowana jest przez Miasto Szczecin i Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. 

 

PARTNERZY PROJEKTU: Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna, Tanzfabrik Berlin

 

 

OKNO to projekt edukacji przez praktykę – od ponad dwudziestu lat spotykamy w nim ze sobą doświadczonych, ważnych dla nas twórców oraz młodych ludzi, dla których teatr staje się ważną częścią życia: założycieli niezależnych grup, animatorów nieformalnej kultury, artystycznych autsajderów, a także wszystkie osoby zainteresowane samokształceniem poprzez teatr.


W tym roku łącznikiem tematycznym kolejnych odsłon OKNA będzie „Ciało w ruchu”. Skupienie tej edycji na najbliżej dostępnej nam materialności: ciele, tańcu, ruchu, improwizacji, somatyce, nieuchronnie prowadzą nas do pytań o bliskość, dotyk, cielesność, seksualność, bycie ze sobą, z własnym ciałem i w relacji do innych ciał, środowisk, krajobrazów, przestrzeni. Czym jest to ja-ciało, gdy zostaję z nim sam na sam? Gdzie jest granica pomiędzy nim a tym, co wokół: środowiskiem, przestrzenią, architekturą? Jakiego rodzaju bliskość możemy wytworzyć w sytuacji polityczno-zdrowotnych ograniczeń fizycznego dystansu? Do jakiego tańca zaprasza nas współczesna przestrzeń? 


Od sierpnia do grudnia 2020 odbywają się cztery SPOTKANIA poświęcone różnym kierunkom, obszarom i metodom eksplorowanym obecnie w obszarze szeroko rozumianego teatru tańca. Do współpracy zaprosiliśmy wybitnych pedagogów, choreografów, tancerzy i performerów – praktyków, którzy na co dzień pracują według badanych przez siebie systemów, zarówno z zawodowymi tancerzami, jak również z osobami traktującymi ruch i taniec jako drogę samorozwoju. 

Podczas drugiego spotkania w ramach projektu OKNO - ZBLIŻENIA zwrócimy się ku praktykom zorientowanym na intensywne pogłębieniu świadomości i wolności ciała oraz ruchu, które wykorzystują wiedzę zarówno z dziedziny tańca, jak i anatomii, neurologii i psychologii. Praca skupi się na zróżnicowanej stymulacji układu nerwowego, rozumieniu wzorców ruchu i zależności pomiędzy ciałem a umysłem, rozpoznawaniu jego mechanizmów na poziomie tkankowym. Warsztaty pozwolą uczestnikom na głębsze zrozumienie własnego ciała, reakcji psychosomatycznych na zróżnicowane bodźce, będą skupione na (od)uczaniu się i powrotnym uczeniu się własnego ruchu. Doświadczenie to posłuży także do budowania solowych improwizacji tanecznych.

 

PARTNERZY PROJEKTU: Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna, Tanzfabrik Berlin

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych

 

26–28 października, warsztat, Teatr Kana, wstęp wolny, obowiązują zapisy: marta@kana.art.pl