Zygmunt Duczyński

Zygmunt Duczyński

Gdy człowiek wstępuje na drogę teatru, to bywa, że z czasem rozkręca się energetycznie. Wchodzisz do lasu, w którym jest coraz więcej pięknych, magicznych pejzaży, których wcześniej nie widziałeś. Chcesz się do nich zbliżyć. Potem chcesz podzielić się tym, co widziałeś. Chcesz zmaterializować wyobraźnię, pokazać niewidzialne. I jest w tym ta ciągła świadomość, że po drugiej stronie, po stronie człowieka, który przychodzi, płynie czyjeś życie. I że nie można marnować takiej obecności, takiej szansy spotkania. Staramy się z najróżniejszych rzeczy: z okruchów życia, z własnych przeczuć, z własnych marzeń, z literatury, z tych wielu środków zbić – na wzór japońskiego miecza – jedną całość, instrument, który by umożliwił, otworzył żywą energię spotkania, powołał miejsce, w którym można byłoby odczuć wspólną wrażliwość. I jest tak jak mówi Wienia Jerofiejew: „Nie znam was, ludzie, znam was słabo… Ale wy mnie obchodzicie. Interesuje mnie ku czemu ma się teraz wasza dusza."

Zygmunt Duczyński

 

Zygmunt Duczyński (1951-2006) - założyciel Teatru Kana, autor scenariuszy i reżyser wszystkich przedstawień Teatru Kana, założyciel Ośrodka Teatralnego Kana i autor wszystkich projektów artystycznych tu realizowanych.

Od 1979 roku (rok powstania Teatru Kana) prowadził nieprzerwanie działalność artystyczną i warsztatową, realizując kolejne premiery i przygotowując zespół aktorski do pracy na scenie. W ciągu kolejnych lat pracy powstało kilkanaście spektakli, m.in. "Spektakl" (1979); "Abaddon" (1981); "Księga o życiu, śmierci i twórczości Osipa Mandelsztama" (1982); "Czarne Światła" (1985); "Bezsenność" (1987 - przedstawienie uliczne); "Moskwa-Pietuszki" (1989); "Noc" (1993); "Szlifierze Nocnych Diamentów" (1997); "Ja, Henryk Bilke" (2000); "J.P. odkrywa Amerykę" (2000); "Rajski Ptak" (2000), "Miłość Fedry" (2002); "Widmokrąg" (widowisko plenerowe - 2003).

Spektakle "Moskwa-Pietuszki" i "Noc" prezentowane były na wszystkich najważniejszych festiwalach w Polsce, a także wielokrotnie w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Holandii, Rosji, Niemczech, zdobywając entuzjastyczne recenzje w takich czasopismach jak "The Times", "Los Angeles Times", "Los Angeles Weekly", "The Herald", "The Scotsman", "Backstage" (wyróżnienie Critics Picks dla najlepszego przedstawienia tygodnia w Los Angeles - luty 1997).

Spektakl "Noc" zdobył dwie główne nagrody First Fringe i Critics Award na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu w 1994 roku, w roku 1995 prezentowany był tam ponownie na specjalne, honorowe zaproszenie organizatorów. W tym samym roku spektakl "Noc" otwierał także British Festival of Visual Theatre w Londynie oraz Międzynarodowy Festiwal Teatralny NITRA (Słowacja).

Zygmunt Duczyński był laureatem Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Szczecina, a także laureatem plebiscytu "Nieprzeciętni" organizowanego przez redakcję "Głosu Szczecińskiego". Był także autorem nazwy i zmienionej formuły Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT oraz wieloletnim członkiem Komisji Artystycznej tego festiwalu.

Oprócz realizacji przedstawień Zygmunt Duczyński prowadził autorski Ośrodek Teatralny, w ramach którego rozwinął szeroką działalność kulturotwórczą, stworzył kilka festiwali i kilkanaście cyklicznych projektów, prowadził wieloletnią działalność edukacyjną i arteterapię, wypromował i wyedukował kilkudziesięciu aktorów i twórców teatralnych, zbudował przestrzeń dla kreatywnych poszukiwań artystycznych, inspirujących spotkań, wymiany doświadczeń, niepowtarzalnych wydarzeń kulturalnych i towarzyskich. Najważniejsze jest jednak to, że był wielką Osobowością, Artystą i dla wielu z nas wspaniałym Przyjacielem.