Atsushi Takenouchi Jinen Butoh

Atsushi Takenouchi Jinen Butoh

Książka "Atsushi Takenouchi Jinen Butoh" wydana w listopadzie przez Fundację Pompka we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu Wydawniczego 2021 w wersji papierowej jest wyprzedana ale dla wszystkich zainteresowanych mamy dobrą wiadomość, jest już dostępna wersja elektroniczna: TUTAJ
 
 
Kwiaty będą ofiarowywać swe życie dla nowego pokolenia
i nieustannie przekazywać pamięć o swoich duszach i ciałach, 
o Wszechświecie i o przodkach.
Modlitwa poprzez taniec to rytuał, który wzorowany jest na pierwotnej miłości.
(fragment książki Atsushi Takenouchi Jinen Butoh)
 
 
 
ATSUSHI TAKENOUCHI dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha“ na Hokkaido w 1980. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – „Takazashiki"(1984) było opracowane przez twórcę butoh, Tatsumiego Hijikatę. Atsushi rozpoczął swą własną drogę „Jinen Butoh“ w 1986; stworzył m.in. spektakle solo „Itteki“, „Ginkan“ łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii 3. letnią podróż wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u współtwórcy butoh, Kazuo Ohno i jego syna - Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca na Alasce i Hawajach - „Wypełniony naturą”, film artystyczny o środowisku naturalnym zdobył m.in. nagrodę "Best of the Fest" na Martinique International Film Festival.
 
 
HIROKO KOMIYA - obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki - bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Używa zarówno wody i materiałów naturalnych takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle jak dzwonki, bębenki czy perkusję. Od 1996, pod okiem grającego na Tabla - Masahiro Besso, uczyła się grania na „instrumentach perkusyjnych” używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushim Takenouchi. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy, aktorów a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami upośledzonymi w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jean C. Dussin (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).