NA LIGHTCIE

O istocie fresnela w opozycji do spota, czyli światło offu od Grotowskiego do Grabowskiego − spektakl nie tylko dla branżystów


Co wydarzyło się na 40 urodzinach Wernera Herzoga? Co łączy wynalazek Jean Agustina Fresnela z 1722 roku, latarnię morską na Rozewiu i bose stopy Stenki? Czy kot może być jednocześnie żywy i martwy? Jaki kwiat kwitnie na wyspie Makarii w pobliżu Tasmanii i jaki z nim związek może mieć rzeźba kucającego chłopca Michała Anioła? Czy da się w jakikolwiek sposób połączyć technikę aktorską Tatsumiego Hijikaty z Gizelle Hrubesh? Jakie wydarzenia omal nie przerwały trzeciej wznowieniowej „Bożej rzeki” Pietuszkowa? 


Kiedy moja pozycja w teatrze jako technika zaczęła słabnąć, a cyfra zaczęła wypierać analog, postanowiłem, robiąc taki teatralny rachunek sumienia, wykrzesać z siebie resztki minionej bezpowrotnie fantazji i zmierzyć się z problemem samotności montażysty na scenie, jego egzystencji w świecie zdominowanym przez aktorów, reżyserów i scenografów… Jeszcze na studiach w Gdańsku, na czwartym roku oceanotechniki odbywałem praktyki na latarni morskiej w Piaskach na Helu… Tam przy wschodach słońca potęgowanych przez znajdującą się na latarni ogromną soczewkę Fresnela, zaczytywałem się  „Oddechem” Becketta i studiowałem archiwa wideo performerskiej grupy Fozz z Krakowa. Te wykrzyczane bezczelne manifesty, zalane farbą kantówki i klomb przy ul. Jedności Narodowej cały w kwiatach... i ci wszyscy ludzie zbierający te kwiaty… to uświadomiło mi, że powinienem tym doświadczeniem podzielić się z innymi, dać z siebie cząstkę siebie... dorastałem z tą myślą do momentu, kiedy podczas pracy nad  „Candelaria ilumina el corazón" Juana Pareiro w Teatro Miranda la Bolivar w Centro Occidental w Vargas, postanowiłem ostatecznie osadzić tę, przygniecioną scenicznymi realiami, postać, w wyimaginowanym, przyjaznym jej świecie, a tym samym pozwolić jej wyjść z cienia... 


„Na lighcie – akt strzelisty w dół” (Krytyka Teatralna)

„Na lighcie – światło awaryjne polskiego offu” (Neue Polnishe Kunst)

„Na lighcie – szprycha włożona w wehikuł sztuki” (Biuletyn techników teatralnych, grudzień 2018)


Grupa Korpuskularna LightOff Grygier / Fibich / Nykowski 
Maszyna Goldberga: praca zbiorowa 
serwomechanizmy: Patryk Ekonomiuk 
kostium: Anna Kolanecka 
udźwiękowienie maszyny: Rafał Foremski 
premiera: 14-15 czerwca 2018

 


DATY KOLEJNYCH PREZENTACJI W TEATRZE KANA:
wkrótce

Bilety dostępne tylko ON-LINE:
- w zakładce BILETY na głównym pasku
w okienku KUP BILET znajdującym się przy każdym wydarzeniu w zakładce KALENDARIUM
- bezpośrednio w wydarzeniu (na dole strony) 
Rezerwacje biletów: paularudz@kana.art.pl - chwilowo niedostępne.
Przy rezerwacji mailowej prosimy o podanie daty wydarzenia, liczby oraz rodzaju biletów.

Ceny biletów:
30 zł − bilet normalny
25 zł − bilet ulgowy (uczniowie, emeryci, renciści, studenci do 26. roku życia, doktoranci do 32. roku życia)
15 zł − bilet grupowy (grupa powyżej 10 osób)
 - chwilowo niedostępne
10 zł − bilet rodzinny (osoby posiadające Zachodniopomorską Kartą Rodziny, Zachodniopomorską Kartą seniora, dla osób o statusie działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych.)

DATY KOLEJNYCH PREZENTACJI POZA SZCZECINEM:
wkrótce

 

Zdjęcia

ZDJĘCIA