OKNO - Zbliżenia: PRZEPŁYWY

PRZEPŁYWY CZ.3 - 23.09-01.10

"Zanurzenie" – warsztat Katarzyny Sitarz  
"Continuum" - warsztat Sylvaina Mereta
"Spacer po wodzie" – warsztat Marty Mielcarek i Marcina Jabłońskiego
"Metoda Continuum" – spotkanie
"Pałac w Paprotnie" – spotkanie

30.09 godz. 17.30 Prezentacja metod pracy

 

Trzecie spotkanie będzie poświęcone somatycznej eksploracji naszego "płynnego pochodzenia". Prowadzeni przez Katarzynę Sitarz i Sylvaina Mereta zanurzymy się wspólnie w fizyczne i metaforyczne środowiska wodne. Korzystając z zabytkowych przestrzeni Pałacu w Paprotnie będziemy obcować w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, w bliskości morza i terenów wodnych ( Zalew Kamieński, rzeka Dziwna). Przyjrzymy się jak „ciekła natura” przewodzi i przechowuje różne wymiary czasowości, lokalnej globalności oraz bogactwo znaczeń i śladów. Sprawdzimy czego możemy uczyć się od rzeki jako transgranicznego płynnego organizmu, który rozmywa ciała stałe i koroduje struktury. 

Wychodząc od somatycznych technik pracy z ciałem i głosem, poszerzonej choreografii, improwizacji oraz autorskich metod prowadzących, pogłębimy możliwości odkrywania wewnętrznego ruchu, aż do pierwotnych impulsów, z których rodzimy się w każdej chwili. Poprzez świadomą praktykę oddechu, dźwięku i ruchu, wyostrzając zmysły i zmiękczając ciało, wypłyniemy poza utarte szlaki postrzegania, myślenia i działania. Spróbujemy na nowo negocjować relacje między sztuką, środowiskiem a naszym ludzkim podejmowaniem społeczno-politycznych i kulturowych decyzji. 

Jak woda praktykuje swój stan skupienia? Czym może być rzeka ludzkich ciał? Jakie ukryte narracje niesie potok słów? 

Ewoluujemy najpierw jako istoty wodne w brzuchu naszych matek, potem stajemy się istotami lądowymi, zależnymi od tlenu, jednak woda wciąż nas wypełnia i utrzymuje przy życiu. Otaczający nas świat słyszymy dzięki płynowi w uszach, który pomaga nam również utrzymać ciało w pozycji pionowej. W Continuum odkrywamy ten płynny rodowód poprzez wokalizowane dźwięki i ruchy. Continuum to proces pogłębiania naszej zdolności do odczuwania, doświadczania i świadomego reagowania na wszystko, co dzieje się wokół i w nas. Emilie Conrad, twórczyni metody,  uważana jest za wizjonerkę, a z jej badań i metody pracy czerpie międzynarodowe środowisko profesjonalistów i praktyków somatycznych. Wg Emilie ciało ludzkie nie jest przedmiotem, ale oceanem przepływów i strumieni.

 

KATARZYNA SITARZ - tancerka, performerka, choreografka, badaczka głosu i ruchu. W swoich praktykach artystycznych oscyluje pomiędzy sztuką, środowiskiem, choreografią eksperymentalną a kinestetycznym rozumieniem świata. Fascynuje ją relacja głosu, ciała i ruchu, z której tworzy wielowarstwowe, zmysłowe, polifoniczne prace. Od wielu lat studiuje techniki somatyczne oraz wokalno-improwizacyjne, ucząc się od mistrzów takich  jak Meredith Monk, Andrew Morrish, Lisa Nelson, czy Irena Tomazin. Jednocześnie zgłębia tajniki neurobiologii, lingwistyki oraz tradycyjnego śpiewu, które eksploruje także w swoich performatywnych działaniach, spacerach dźwiekowych, podcastach i instalacjach. Jest współinicjatorką i kuratorką projektów twórczych i edukacyjnych Fundacji Witryna Kultury w Szczecinie i regularnie współpracuje m.in z Fundacją Art Stations (Poznań/ Szwajcaria), Teatrem Kana w Szczecinie, Teatrem MAAS w Rotterdamie, a także z  instytucjami w Europie i na świecie. Studiowała taniec i choreografię w Rotterdam Dance Academy, filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim, Eksperymentalne Sztuki Performatywne w SMASH Berlin oraz głos w Instytucie Fizjologii Głosu Lichtenbergera w Niemczech. Obecnie jest w trakcie certyfikacji pracy metodą TRE®, która reguluje układ nerwowy poprzez neurogeniczne drżenia organizmu. 


SYLVAIN MERET - francuski tancerz, choreograf, improwizator, terapeuta i nauczyciel. Jego kariera taneczna zawsze przeplatała się z ciekawością zrozumienia relacji między ciałem a umysłem przez pryzmat uzdrawiania i transformacji. Studiował sztuki wizualne, taniec współczesny (PARTS) i terapię tańcem (Codarts). Jest licencjonowanym edukatorem i terapeutą Ruchu Somatycznego (Somatic Movement) oraz ambasadorem zarządu ISMETA. Metody Continuum uczył się od jej twórczyni Emily Conrad, szkoląc się także u ekspertów z zakresu somatyki ruchowej takich jak Christine Caldwell czy Amber Grey. Został inicjowany w kilku formach starożytnej mądrości ciała w Brazylii, na Ałtaju, u mistrza Qi Gong Li Jung Fenga oraz u indiańskiego szamana Dancing Thunder. Od 20 lat zajmuje się taneczną i muzyczną formą improwizacji / kompozycji, intensywnie współpracując m.in. z Katie Duck, Makiko Ito i Collectif Tutti (FR). Na podstawie tych doświadczeń, w połączeniu z metodą Continuum, Sylvain rozwija badania nad dźwiękiem i ruchem w odniesieniu do stanów mózgu, świadomości, transu, ucieleśnienia, powięzi i tkanki łącznej, świadomości komórkowej oraz głębokiego połączenia z naszym środowiskiem. Poprzez stowarzyszenie le Souffle co-créateur Sylvain aktywnie szerzy dostęp do Ruchu Somatycznego prowadząc warsztaty, zajęcia, odosobnienia i prywatne sesje we Francji i Europie. Obecnie współtworzy szkolenie „Somanaute”, badające ludzki potencjał poprzez świadome partnerstwo z Naturą jako inteligentnym i ewoluującym twórczym strumieniem.


MARTA MIELCAREK (Floating yoga) jest joginką, która zamienia deski sup w maty do jogi, prowadząc swoje zajęcia w wyjątkowych okolicznościach przyrody, wpływając do otwartego studia natury.

Marcin Jabłoński (Sup Tribe Szczecin) jest leśnikiem, przyrodnikiem, fotografem oraz wychowawcą z pasją do sportów wodnych. Oboje poprowadzą niecodzienne spotkanie z „ciałem rzeki”, wypełnione przestrzenią dla oddechu, samoobserwacji, uspokojenia, zwolnienia.

 

O MIEJSCU:

Projekt odbędzie się w gościnnej zabytkowej przestrzeni Pałacu w Paprotnie prowadzonej przez pasjonatów zaangażowanych w ocalanie materialnego dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego: rodzinną Fundację Lipczyńskich Pałac Paprotno. Zbudowany w 1871 roku, po 1945 roku zajęty przez wojsko, a w 1951 zaadaptowany na szkołę odzyskuje teraz dawną świetność – zespół specjalistów pracuje nad odtworzeniem oryginalnego układu przestrzennego pałacu i jego otoczenia, nad przywróceniem wnętrzom ich oryginalnego charakteru, a także nad powiązaniem z innymi powstałymi w drugiej połowie XIX wieku obiektami rezydencjalnymi regionu. Docelowo Pałac Paprotno zostanie przekształcony w Ośrodek badań nad kulturą i historią regionu Pomorza Zachodniego.

 

 

Projekt OKNO-ZBLIŻENIA. PRZEPŁYWY dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji – państwowego funduszu celowego z programu Edukacja kulturalna.

 

 

 


Partnerzy projektu: Młyn-Papiernia w Barlinku i Pałac w Paprotnie

 

 

Zdjęcia

ZDJĘCIA