Nowe narracje

Nowe narracje

W 1982 podczas festiwalu w Cannes Wim Wenders zaprosił kilkunastu reżyserów i reżyserek (m.in. Seidelman, Godard, Spielberg, Herzog, Fassbinder) do hotelowego, tytułowego "Pokoju 666", by każdy z nich mógł dać własną odpowiedź na pytanie o przyszłość kina. Prawie 50 lat po tej realizacji, w nawiązaniu do myśli G. Delezue (Kino. Obraz-Ruch, Obraz-Czas) zapraszamy do wspólnych rozważań: Czy potrzebny jest trzeci przełom? Czy przekraczanie języka filmowego, w tematach i formie potrzebne jest widzom? Jak strategie artystyczne, inne formy sztuki (nie tylko wizualnej) mogą uratować kino? 
 
Wieczór rozpocznie się od prezentacji filmów studentów Akademii Sztuki: Karoliny Brzozowskiej, Martyny Pasternak, Michała Doroszenko, Radomira Majewskiego i Tymona Wyciszkiewicza
 
W rozmowie na temat zaprezentowanych prac oraz tematu przewodniego udział wezmą:
Magdalena Szymków – reżyserka, wykładowczyni na Katedrze Filmu Akademii Sztuki w Szczecinie.
Zbigniew Bzymek - polsko-amerykański reżyser filmowy i artysta wideo.
Adam Majiczek – wykładowca na Katedrze Filmu Akademii Sztuki w Szczecinie.
 
Pomysłodawca/prowadzący: Adam Majiczek
Partner projektu: Ośrodek Teatralny Kana 
 
 
Wszystkie odegrane role
Scenariusz i reżyseria: Michał Doroszenko
 
Ten krótkometrażowy film eksperymentalny to efekt współpracy trójki przyjaciół, będących zarówno jego aktorkami i aktorem jak i bohaterkami i bohaterem. Punktem wyjścia fabuły jest zbliżająca się nieuchronnie przeprowadzka – główne postaci od kilku miesięcy nie mogą znaleźć pracy, przez co zalegają z czynszem za wspólne mieszkanie. Scenariusz powstał na bazie improwizacji wokół problemów młodego pokolenia. W toku pracy stopniowo zacierały się granice między planem zdjęciowym a rzeczywistością.
 
 
Bardo
Scenariusz i reżyseria: Tymon Wyciszkiewicz
 
Redukcja montażu, starannie dobrane kadry, warstwa dźwiękowa - wszystko to układa się w niemal medytacyjną opowieść.  Luźna, epizodyczna struktura wymaga od widza uruchomienia własnych skojarzeń i interpretacji lub porzucenia oczywistych praw narracyjnych na rzecz zatopienia się w dziele. Nie oznacza to jednak, że kompozycja została całkowicie zaniechana. Podróż w jaką udajemy się wraz z filmem "Bardo", ma zarówno początek jak i swój wyraźny koniec, a film czerpie swoją siłę z upływu czasu. Bardo jest w końcu stanem przejściowym.
 

Sandra 
Scenariusz i reżyseria: Martyna Pasternak
 
Martyna Pasternak przygląda się tuzom filmu dokumentalnego, budując własny oryginalny język narracji. Pozornie uczestniczymy w beznamiętnej obserwacji życia młodej matki. Odliczamy kolejne wypalone papierosy, odnotowujemy codzienne rytuały związane z opieką nad dziećmi. Autorka umiejętnie skraca dystans między widzem a swoją bohaterką. Niepostrzeżenie Sandra przeistacza się z filmowego tematu w człowieka z krwi i kości, którego życie porusza nas do głębi.
 
 
Granice 
Scenariusz i reżyseria: Karolina Brzozowska
 
Intymny, dokumentalny film o pasji, oczekiwaniach i relacjach między ojcem i synem. Filmowe napięcie budowane jest przede wszystkim obrazem, skupionym na kolorze, mikrozdarzeniach i atmosferze. Choć wydawać się może, że to postać młodego mężczyzny znalazła się w centrum zainteresowania, podskórnie czujemy, że prawdziwym bohaterem jest tu jednak ktoś inny.
 
 
 
Radomir Majewski interesuje się połączeniem technologii i filmu. Obszarem jego działania są filmy 360 i przede wszystkim VR. Na prezentację przygotowuje nowy film, nad którym pracuje w ramach programu swoich studiów w Katedrze Filmu Akademii Sztuki w Szczecinie.