Idea

Gdy człowiek wstępuje na drogę teatru, to bywa, że z czasem rozkręca się energetycznie. Wchodzisz do lasu, w którym jest coraz więcej pięknych, magicznych pejzaży, których wcześniej nie widziałeś. Chcesz się do nich zbliżyć. Potem chcesz podzielić się tym co widziałeś. Chcesz zmaterializować wyobraźnię, pokazać niewidzialne. I jest w tym ta ciągła świadomość, że po drugiej stronie, po stronie człowieka, który przychodzi, płynie czyjeś życie. I że nie można marnować takiej obecności, takiej szansy spotkania. Staramy się z najróżniejszych rzeczy: z okruchów życia, z własnych przeczuć, z własnych marzeń, z literatury, z tych wielu środków zbić – na wzór japońskiego miecza – jedną całość, instrument, który by umożliwił, otworzył żywą energię spotkania, powołał miejsce, w którym można byłoby odczuć wspólną wrażliwość. I jest tak jak mówi Wienia Jerofiejew: „Nie znam was ludzie, znam was słabo… Ale wy mnie obchodzicie. Interesuje mnie ku czemu ma się teraz wasza dusza.” 

Zygmunt Duczyński


Kana to autorski Teatr i Ośrodek założony i prowadzony od 1979 roku przez Zygmunta Duczyńskiego, a od 2006 roku − przez stworzony przez niego Zespół.

Teatr Kana działa w następujących obszarach: upowszechnianie i promocja kultury w zakresie teatru, sztuk performatywnych, muzycznych, interdyscyplinarnych (szczególnie działań artystycznych przekraczających gatunki, wykorzystujących różne języki, szukających kodów komunikacji z widzem w przestrzeni eksperymentu); własna działalność artystyczna: realizacja autorskich spektakli, projektów teatralnych, akcji artystycznych i społecznościowych oraz innych form działalności kulturotwórczej; edukacja kulturalna: wymiana doświadczeń i praktyk teatralnych, programy doskonalenia technik aktorskich, kształcenie liderów artystycznych i animatorów kultury, promowanie wiedzy o teatrze jako metodzie samorozwoju, promowanie teatru eksperymentalnego i poszukującego, doskonalenie wiedzy, technik i umiejętności osób zainteresowanych tradycją ludową i tradycją różnych kultur.

Kontynuując ideę ośrodka kulturotwórczego sformułowaną przez Zygmunta Duczyńskiego, dla budowania programu działalności Kany kluczowe znaczenie ma zachowanie zasady autorskości w odniesieniu zarówno do indywidualnych twórców, jak i zespołu programowego i artystycznego – wybór tematów, projektów i obszarów działań ma ścisły związek zarówno z zakresem zainteresowań (i pracy badawczej) poszczególnych członków zespołu, jak i wspólnie wypracowywaną linią ideową − dzięki temu możliwe jest zachowanie ciągłości i rozwojowego charakteru realizowanych projektów.

Istotne dla Kany w obszarze edukacji są działania łączące teatr z problematyką społeczną i społeczno-kulturalną, w tym działania badawczo-artystyczno-dokumentacyjne ukierunkowanie na tematykę tożsamości lokalnej. Teatr Kana zaznacza także swoją aktywność artystyczną i kulturalną przez udział w festiwalach i wydarzeniach kulturalnych w kraju i zagranicą, pozyskiwanie partnerów, budowanie sieci współpracy i integrację środowiska artystycznego w województwie i w Polsce.

Najważniejsze obecnie realizowane projekty Kany: Studio Teatru Kana, indywidualne projekty artystyczne, Festiwal Spoiwa Kultury, Spotkania Teatralne Okno-Zbliżenia, Wokół Tradycji, Matecznik, Pobyt Tolerowany, Scena Równoległa oraz projekty partnerskie: Zachodniopomorska Offensywa Teatralna, Akademia Teatru Alternatywnego, Caravan Next, EKDUS − edukacja kulturowa dla umiejętności społecznych.